11 november 2010

Skrik, fis och gnäll.

Jag hade tänkt att ha en liten mysig sovmorgon med min underbara son i morse, men tänk vad allt kan gå fel. Mannen hade gett Charlie mat kl 7 innan han gick till jobbet. Jag vaknar till 7.30 av en skrikande son och la han då hos mig och tänkte se om "hud-mot-hud-metoden" skulle fungera och resultera i en lugn och harmonisk bebis. Men där fick jag minsann. Han skrek konstant till kl 9.30 då jag gav upp efter allt vyssande osv. Så vi klev upp och jag satte Charlie i baby-sittern. Vad tror ni händer då? Tyst som ett ljus! Jag hann både med att klä på mig, äta frukost och läsa mail mm innan han skulle äta och började skrika igen. Jädrans mage! Men kl 12 ringde jag till vår BVC-sköterska och försökte bolla lite fram och tillbaka vad Charlie kan vara missnöjd över.
1. Vi ger han sempers magdroppar - Bra
2. Vi ger han miniform - Bra
3. Vi har bytt från babysemp till nan ha1 - Bra
4. Han bajsar i normala mängder och konsistens enligt henne.
5. Han blir lugnare i min famn.
6. Någon mjölkallergi tror hon inte att han har. Han hade reagerat annorlunda.
7. Vi har läkarbesök om 1 vecka och ska disskutera detta vidare..

Så resultatet av 30 minuter i telefon med BVC-sköterskan kom vi fram till att vi ska fortsätta precis så som vi gör. Vi båda tror att allt handlar inte om hans magknip, utan allt är i kombination av magknipen SAMT missnöjdsamhet och närhetsbehov. Men vi skulle prata med läkaren också och se om vi ändå ska testa mjölkfri ersättning i några dagar och se om det gör någon skillnad.
Ja, ibland vore det smidigare med amning. Men man kan inte styra och bestämma över allt tydligen.

Nåväl, dagen har trots detta varit någorlunda bra. Haft en simtränarkollega här i eftermiddag och planerat sponsorsimmet så nu är väl det mesta klart och jag bävar för att vara speaker under denna tillställning men man får improvisera. Tänk vad stolt jag kommer vara över mig själv efteråt, eller hur?

Lyckades fånga Charlies fina leende på bild idag - ett svarsleende! Jippi!

2 kommentarer:

avlängtan sa...

Så söt han är er lille kille!
Tråkigt med magen, vår tjej har ju med lite magknip. Det verkar ju vara väldigt vanligt. Vi hoppas det blir bättre för båda bebisarna. :-)
Kram

Anonym sa...

bra testa mjlkfritt , han kna tåla de men små bebisar har känsliga magar , kankse bara under bebis tidne som de behövs mjölkfritt!!

NIkki fick konstaterat idag att hon inte tål komjölksprotetein.... vilken vetenskap se va hon får o inte får äta.

hon ej haft de förr

/emma gilbertsson