30 september 2010

Utflykt & premiärbad!

Efter alla morgonbestyr (som för övrigt känns som 100år) så hade vi planerat att besöka en grannstad för lite shopping till både lilleman och till oss själva. Första anhalten var Babyproffsen, där hämtades gratisboxen (...lite besviken på innehållet), en badcape, regnskydd till vagnen som är betydligt enklare att få dit än Bugaboos egna, vällinguppdelare samt nappflaskor från Docor Brown. Som ni säkert vet får Charlie den mesta maten genom flaska. Amningen går fortfarande upp och ner..vissa dagar orkar han mer och andra mindre. Så nu står jag i valet och kvalet om jag ska fortsätta kämpa med honom. Det viktigaste är att han får i sig den mängden mat han behöver, INTE amningen i sig. Varför amma om han inte orkar? Varför amma om allt bara känns jobbigt och bökigt? Folk säger hit och dit att man ska amma. Ja, kanske på en normalstor nyfödd bebis går det bättre, men mitt lilla barn är inte tillräckligt stark ännu. Men än har jag inte bestämt mig, BVC sköterskan kommer imorgon på hembesök så jag får se om jag ska ta upp det igen med henne. Men som en vän sa till mig idag, det är jag själv som bestämmer, ingen annan. Och varför ska man behöva hävda sig gällande detta med amning? Som man vore dum i huvudet för att man inte ammar sitt barn. Barn lider väl inte av dagens bröstmjölksersättning? Nej knappast. De barnen är också välmående.

Åter till dagens största händelse, Charlie har badat för allra första gången. Och vet ni? Det gick hur bra som helst! Han sprattlade runt med sina små armar och ben alladels knäpptyst. När man tittade i hans stora mörka blåa ögon blev man bara mer och mer lycklig. Mitt älskade barn, min Charlie!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej finaste mamman i stan! :-)

Vad kul att Charlie har fått bada. De brukar ju tycka om det eftersom de är vana vid att ha lagom varmt vatten runt omkring sig. Kul att det gick så bra! :-)

Angående amningen så ska man självklart inte göra vad som helst för att amma. Om man KAN amma så tycker jag att man kan göra det eftersom att det dessutom är enklare i och med att man alltid har med sig "rätt" mat och dessutom lagom varm mat, fast om det går sådär och att man känner att man lägger en massa onödig energi utan att det ger resultat så blir det ju en jobbig och tråkig grej istället för någonting som kan vara positivt. Det är bara DU som bestämmer hur du vill göra, och ingen kan säga att du har gjort fel. Bara så du vet! Orkar du tragla så gör det, om inte så sluta :-)

Ja, min lilla bebis är fixerad och ligger så fint där nere. Jag vet inte om fixering innebär att den kan komma tidigare? Men om två veckor så är den ju "klar" och då får den ju komma ut om den vill, fast jag måste hinna med att måla barnrummet först ;-)

Kram på dig! Du är jättefin som mamma, bara så du vet!

Jojja sa...

Jag jobbar ju med såna små sötnosar som Charlie, och mitt råd brukar vara att vill man verkligen amma så ska man ge dom små åtminstone till fullgången tid, runt v 37 alltså, att visa vad dom går för. Dom behöver ju inte alls orka innan dess. Men jag tycker att en nöjd mamma och bebis kan vara viktigare än amningen i sig också. Det är ju bara mamman som kan bestämma, tycker du tänker så sunt! :)
Njut på! :)

Linda S sa...

Så fin han är lille killen!
Självklart ska ingen lägga sig i din amning, ååh sånt kan jag bli tokig på. Strunta i det, gör exakt som du tror blir bäst.
Stor kram!