27 september 2010

Han är så duktig!

Nu har bloggen helt plötsligt förvandlats från krämpor, smärta, den eviga väntan till att nu bestå av lycka och kärlek till ett barn. Men allt är inte dans på rosor bara för att ens underbara son har kommit till världen.

Inatt har Charlie varit så snäll och låtit sin mamma och pappa verkligen sova mellan hans måltider som sker i 3 timmars intervaller. Innan har han legat och gnytt samt viftat med sina armar då och då. Och som mamma kan jag säga att man vaknar av minsta rörelse han gör. Ja, just nu sover han emellan oss när han är så liten. På BB rekommenderade de detta speciellt för prematurbarn då de behöver mycket närhet och värme för att utvecklas på ett gott sätt. Så spjälsängen står tom än, den får börjas användas när han vuxit till sig lite.

Idag fick jag prova på att "inte hinna med sig själv". Vi kliver upp kl 10, alla timmar man kan få genom att sova måste utnyttjas, speciellt på morgonen. Men sedan var det dags att ta tag i dagen. Charlie skulle äta, byta blöja, klä på kläder och sedan somna. Mitt i allt behövs det tvättas då Charlie nästan alltid kissar när man tar av honom blöjan och detta kan resultera i att pyjamasen träffas av hans lilla stråle. Och ha kläder som luktar kiss är ingen höjdare. Sedan ska man själv klä på sig och äta frukost. Detta fick göras kl 12! Så nu sitter jag här med några minuter över medans Charlie sover en stund till innan det är dags för mat igen.

Ja mina vänner, dagarna består av matning, blöjbyten och sövande (oftast sköter han det sistnämnda alldeles själv). Men idag måste jag hinna med att göra några ärenden på apoteket och lindex (stort behov av fler pyjamasar) samt lite till mig själv. Passade på att testa mina vanliga jeans idag. Jag tappade ju ändå 7 kg av att bara Charlie kom ut, så då tänkte jag att något par kanske passar. Jag tror jag överskattade mig själv, inte en enda knapp gick igen! Så nu sitter jag här i mina mamma jeans och är bitter. Ett par jeans! Ska jag gå runt i leggings och frysa hela hösten eller? På ett sätt vill jag köpa minst ett par jeans till, men av egen erfarenhet VET jag att jag ska gå ner i vikt och då kommer ju detta nya par vara alldeles för stora. Vilket världsproblem!

Nu ska jag ta mina världsproblem och omvandla dem till lite mys med min älskade son!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej underbara du! Jag längtar bara mer och mer till att bli mamma efter att jag läser vad du skriver, alltså om verkligheten. Klart det inte är en dans på rosor alltid, men allt är värt att göra för den lilla skatt man har fått :-)

Jo, vi har flyttat ut lasset men har varit i lägenheten i några dagar för att städa och fixa. Igår gjorde vi klart nästan allt så nu är det bara lite kvar. Ett fönster, lister, golv.. Men jag är TRÖTT. Har inte fått sova ordentligt sedan vi flyttade hit på grund av mina händer, men jag det blir nog snart bättre. Ja lever på hoppet ;-)

Klart vi ska träffas och klart vi ska gå promenader! Det ser jag redan mycket fram mot. Och självklart ska ni komma och hälsa på oss. Än så länge ser det ut som skit, men det får lösa sig med tiden ;-)

Nu ska vi iväg till stan igen för att göra det sista.

STORA kramar till en fin mamma! :-)

Linda S sa...

Vad konstigt det känns att helt plötsligt läsa om dig som mamma till Charlie, man kan knappt tro det. ;-) Kan tänka mig att tiden bara flyger iväg, speciellt innan man hittat rutiner. :) Kramar