8 oktober 2010

Amningshysterin är över!

Nu är det bestämt, amningshysterin är över!
Talade med vår BVC sköterska idag och berättade hur allt var och hur allt kändes. Charlie tar liksom max 2 tag om mitt bröst sen skiter han fullständigt i det. Men när maten kommer i flaska så blir han helt plötsligt väldigt hungrig. Så nu lägger jag ner det här med amningen. På både gott och ont såklart. Men det finns ju för och nackdelar med allt, eller hur? Huvudsaken är att Charlie äter och går upp i vikt och att jag mår bra än tvärtom.
Så idag blir det att beställa hem en flaskvärmare för att underlätta uppvärmningen av hans mat. Det tar ju sådan tid när man gör maten, antingen ska den svalna (som tar 100år) eller så ska man värma den (som också tar 100år) så det får vara värt runt 500 lappen.
Och vet ni? Jag är så lättad över detta beslut! Jag har liksom gått runt och grubblat över detta ett tag, och vissa dagar har jag känt att jag är en dålig mamma om jag bara ger upp (min mjölk är ju ändå det bästa) och ena dagen så tänker jag: "äh, jag ger det en stund till". Men idag så bestämde jag mig. Jag är absolut ingen dålig mamma som ger ersättning, han kommer må precis lika bra med det ... det är ju han som inte tar mitt bröst. Nu ska jag försöka dra ner på pumpandet så mjökproduktionen minskar och brösten gör mindre ont. Hoppas det inte tar allt för lång tid.
Nu längtar jag till tisdag då det är BVC besök för vägning, är så nyfiken på hur mycket han har gått upp i vikt. Och som sköterskan sa, när man flaskmatar så VET man hur mkt ens barn äter och får i sig. Så han borde ha gått upp i vikt min lille kille.

Och nu går sambon hem på lite pappaledighet. Han var smart och sparade lite av sina 10 första pappadagar, så nu kan han vara hemma lite mer än 2 veckor. Hur underbart är inte det?

4 kommentarer:

Unknown sa...

Så glad jag är för din skull att du har kommit fram till ett beslut som känns bra och rätt för både dig och Charlie. Självklart är du ingen dålig mamma, du är en bra mamma som tänker på din son i första hand!
Nu kommer du att kunna slappna av mycket mer tror jag, när det du gör känns helt rätt!

Bra jobbat tjejen! Jo, vi måste ju träffas snart, jag vet inte riktigt när bara? Jag måste ju få se och känna lite på miraklet ni har där hemma :-)

Unknown sa...

Bra att det känns bra, det är det viktigaste. Och precis som du säger. Pappa kommer ju närmre sin son också på det sättet :-)

Klart vi ska träffas! Jag kan tänka mig vad som (att komma hem till dig eller sitta på café). Jag kan tänka mig att det lätt kan bli stressigt om Charlie inte gillar att gå på café och är ledsen...? Fast å andra sidan kanske det skulle vara skönt att komma hemifrån ett tag?.. Jag tycker att du får bestämma, jag är öppen för alla förslag! Fråga Charlie vad han tycker, det är ju ändå han som bestämmer (?) i slutändan ;-)

Jojja sa...

Säger som Lina, du gör det ju för Charlies skull! Och jag tycker du gör helt rätt, du har ju absolut gett det en ordentlig chans! :)
Nu har jag blivit beviljad mitt kejsarsnitt, så om mindre än 2 veckor är jag mamma, oj vad jag längtar!
Ha en trevlig helg och snusa Charlie i håret lite från mig! :)
Kram!

Anonym sa...

hej lilla gumman & Charlie :)

du kan ju bara koka upp vatten och sen värmer du på det i micron när han ska äta, de gör jag och de funkar utmärkt har en flaskvärmare men tyckte de var jobbigt och hålla på med den lättare att värma i micron då vattnet redan är kokat!

Du är en toppen mamma Becka men vet hur jobbigt det är och delar dina känslor i detta beslut .

Kärlek till er!