31 januari 2011

Dietist.

Morgonen började med att faktiskt klockan ringde kl 8, Charlie hade somnat gott bredvid sin pappa imorse. Ringde upp vår BVC-sköterska för att fråga om Charlies utslag, hon tyckte det lät som exem, men skulle smörja med mini-derm några gånger per dag. Skulle utslagen öka till nästa vecka skulle vi få en tid för kontroll. Så nu får vi hoppas att detta är något som försvinner med tiden bra. Passade även på att fråga när vi kan få träffa dietisten men hon tyckte det var bättre vi ringde och självklart gjorde jag det direkt när jag pratat med henne. Hade turen att dietisen svarade direkt! Jippi tänke jag! Och förklarade noga hur mycket han äter och vad. Det första hon utbrast var; - Men herregud, du måste ge han gröt och välling! Har inte läkaren skrivit en remiss till mig?! Nej ingen remiss och inget att vi ska ge gröt och välling. Det är verkligen så att Charlie blir inte mätt på ersättningen. Så nu gör jag egen välling och gröt på majsena och pepticate. Men vi ska även börja ge han smakisar, denna veckan skulle vi börja med potatismos gjord på hans ersättning. Sagt och gjort, det mesta spottade han nog ut men han fick nog i sig några skedar. Och chockad blev han också när han fick i det i munnen ;-) Men sen fick det bli en flaska välling, och vad han åt!!! Normalt sätt med vanlig ersättning äter han allt mellan 100-150ml, men nu smällde han i sig 200ml på ett naffs! Äntligen! Nu kanske vikten kommer öka på lite så han lägger på sig lite mer hull men framför allt kommer upp på normalkurvan inom snar tid.
Men dietisten trodde detta skulle funka bättre och att han inte ska behöva äta varannan timme dygnet runt som han gör nu. Lite mer fritid nu kanske?

Nåväl, har tid hos henne nästa vecka för ytterligare lite råd om mat till plutten :-)

Jag själv tog mig en tur till simhallen för att simma några längder, super skönt att komma ut lite och ro om sig själv. Vi mammor behöver faktiskt det ;-) Sen blev det massa ärenden på stan så som presentshopping till nykläckt bebis, saker för att slå in en doppresent, tyg till Charlies nya gardiner och sen en tur till Willys...

Just det ja, på måndag nästa vecka får vi äntligen omtapetserat i vardagsrummet och köket! Så jag var nere i färgaffären och bytte ut tapeten jag redan valt till köket, ångrade mig nämligen. Men nu är det valt och kommer bli super snyggt!

Nu dags för gröt och välling för plutten!

2 kommentarer:

http://avlangtantilldig.se/ sa...

Åh va spännande med nya smaker för Charlie :-)
Längtar lite tills vi ska börja faktiskt, men Alice lider det ju ingen nöd på direkt hihi så vi väntar ett tag! ;)
Ska bli roligt att hälsa på er sen, du får bjuda in oss så fort det är klart! :)
Kram

Anonym sa...

eksem , ja de har nog alla barn ngn gång i sin tid!

måste ge ? hihi vissa säger vbänta tills de e 5 månader vissa säger de går bra 3 månader , men skönt vissa förstår att man kan rucka på de sk reglerna för sitt barn ska va mätt o glatt.

välling nog mera godare o smakfullare än ersättning.

e han under sin normalkurva?? mycket??

måste va jobbbigt både för han o er att äta så ofta , var 3 / 4 timme mera normalt ..