20 januari 2011

4 månader!

Idag är det ingen vanlig dag, för det är Charlies 4-månadersdag!



Visst är det otroligt, min lille prins har redan blivit 4 månader (?!) Vart tog tiden vägen?
Idag begav jag & Charlie oss till en närliggande stad för att hälsa på min underbara vän E och hennes dotter N. Först blev det en liten shoppingrunda (en ny bib, strumpor, byxor och body). Har man en kille som växer snabbt så gäller det att hänga med i svängarna.
Tiden bara sprang iväg sen så blev det en promenad hem till deras lägenhet, lite prat & mys med våra barn. Sen vipps så hade klockan gått alldeles för snabbt och det var dags att ta bussen hem igen.

När Charlie blev 3 månader (om jag inte minns fel...) så gjorde jag en liten lista på hans utveckling. Nu vid 4 månader ser den ut såhär:

  • Det nyaste och mest populära är att få stå, både i famn och på golvet. Varför sitta eller ligga? Där ser man ju inte lika mycket ;-)
  • Håller nacken betydligt bättre än innan, men inte helt 100 än.
  • Händerna ska vara i munnen precis hela tiden.
  • Börjat dregla otroligt (?!) mycket, tacka vet jag bibbar!
  • Sitter lite stadigare i knät/golvet.
  • Vill gärna dra sig uppåt när han inte ligger bekvämt. Speciellt när han hamnar i ett mellanläge som halvt-sittande-liggande-läge. Då spänner han hela kroppen och försöker dra sig uppåt.
  • Vi har bytt till sittdelen i Buggan och han verkar tycka om det också. Ja, det är helt okej att byta innan 6 månader enligt BVC. Deras sittdel skiljer sig från en del andra vagnar.. Jag trodde han ville se lite mer nu men verkar visst mer intressant att sova ;-)
  • Börjat prova att sitta i sin matstol lite korta stunder, och det funkar helt okej.
  • Har blivit starkare i bålen när han ligger på mage, lyfter upp sig en bra bit högre (utan hjälp av armarna). Blir nog enklare med armarna när han väl kommit på det ;-)
  • Skrattar hela tiden när man ler emot honom. Hur underbart kan det egntligen bli?!!
  • Är lite mer "med" under dagarna när man pratar och leker med honom
  • Börjat "prata" (Jollra) när vi pratar till honom, högt dessutom!
En liten sammanfattning....men vi väntar fortfarande på dom "stora" sakerna som vändning mellan rygg- och magläge, mag- och ryggläge, greppande av leksaker, ett högt skratt (med undantag från när han sover). Allt tar väl sin tid.

Men vi är så otroligt stolta över vår underbara son. Varje dag händer det något nytt. Vi älskar dig Charlie!

2 kommentarer:

Anonym sa...

duktiga killen =) så snabbt tiden går!!! Varför skulle de vara farligt att byta tidigare än 6 månader? har aldrig hört att de skulle vara farligare faktiskt. Jag tycker han börjar lika sin fina mamma mer & mer, underbart! kram på er!

Jojja sa...

Grattis stora killen!
Jag tittade läänge på bilden och tyckte det såg ut som att du hade sittdelen, innan jag läste texten. :P Vad skönt att höra att man kan börja med den tidigare! Vendela har redan tröttnat på att ligga platt när vi är och handlar t.ex. Men med sittdelen i liggläge får dom ju ändå upp huvudet lite mer.
Jag tänkte slå på stort och sätta på swivelhjulen här idag hehe.. Så det blir säkert snöstorm i helgen.