20 december 2010

Charlie 3 månader.

Det är återigen den 20:e och detta resulterar i att Charlie blir en månad äldre, och är nu 3 månader. Har så svårt att tänka mig att det redan har gått 3 månader sen jag låg där i förlossningsrummet och kämpade med värkarna, och tack och lov för att det gick fort ;-)

Charlie 3 månader:
  • "Pratar" med både människor och föremål genom olika små ljud, fast mest låter det som glada skrik.
  • Håller huvudet hyffsat stadigt när man bär honom, men vi får fortfarande vara på våran vakt då han helt plötsligt kan slänga huvudet både framåt, bakåt och på sidan. Men det går framåt.
  • Lyfter huvudet när han ligger på mage, under korta stunder.
  • När han ligger på mage gillar han att dra upp knäna och trycka ifrån.
  • Skrattar ordentligt och ler väldigt stort åt vissa ljud jag gör mot honom och när jag skrattar ordentligt. Tänk att man kan vara så rolig ibland ;-)
  • Älskar att sitta i sin baby-sitter och prata med spegeln och även sova tillsammans med hjärtslagen som slår mot hans rygg.
  • Sover gott i sin egna säng, men max i 4-5 timmar sen är det matdags.
  • Men sover allra bäst tätt intill mig.
  • Musikmobilen ovanför sängen är väldigt spännande, alla färger är så spännande.
  • Följer blicken mot mig vart jag än går här hemma, bäst att hålla koll på vart mamma är någonstans.
  • Väldigt mammig, har lite svårt att vara hos andra personer under längre stunder. Till och med sin pappa. Men vi jobbar på det ;-)
  • Har hittat sina egna händer, håller hårt i dom och till och med med fingrarna emellan varandra. (Knäppta händer).
  • Har vuxit 13 cm på längden sedan han föddes och dubblat sin vikt.
Det var lite av vad som har hänt på 3 månader, visst är det ofattbart vad mycket som händer under så pass kort tid i livet? Och jag är så oerhört glad och tacksam för varje framsteg han gör. Men jag måste hela tiden påminna mig om att min lilla prins är ett prematurbarn och att det kan ta lite längre tid. Men visst sköter han sig bra? :-)

Imorgon väntas 3-månaderskontroll och vaccination, samt ny vägning och mätning. Spännande!

2 kommentarer:

Jojja sa...

Han sköter sig väl alldeles strålande?! :) Jättefin är han, han ser så klok ut på alla bilder!

Unknown sa...

Åh, så duktig han är lilla prinsen! Ska bli spännande att se hur stor att se dagens bvc-resultat! :-)